Siirry suoraan sisältöön

Kuudes aistimme on välttämätön matkalla kohti hyvinvointia

Aurinkoinen kevätpäivä ja ilmajoogaliinan lempeä syleily seesteisen musiikin soidessa tilassa. Minä ja Katja tutustuimme keväällä 2019, kun Katja otti yhteyttä ja ehdotti ilmajoogan yksityistunteja. Katja kuvailee: “Jo ensimmäisen puhelun aikana Saijasta välittyi tietynlainen tunnepuolen herkkyys, joka minusta tuntui hyvältä.”
Katja oli jo silloin kokenut ilmajoogan harrastaja ja liikunnallinen aktiivinen ihminen. Harjoitusten aikana keskityimme lempeään palauttavaan liikkeeseen ja hetkessä pysähtymiseen. Katja suoritti tuolloin töidensä ohella Life Coaching -opintoja ja ilmajoogaliinan sisässä rentoutuminen mahdollisti asioiden prosessoinnin. Prosessissa syntyivät uudet tavoitteet ja B.UP -palvelut.

Oivalsimme millainen voima B.UP Coachingilla ja lempeällä kehollisella harjoittelulla voi olla, kun ne yhdistää. Uusin tuoteperheen lisäys B.UP Coaching & Flow palaakin B.UP:in synnyn juurille ilmajoogaliinaan. B.UP Coaching & Flow on uudenlainen tiimitapahtuma, jolla tavoitellaan kokonaisvaltaista mielen ja kehon hyvinvointia. Kohtaamisen aikana yhdistämme B.UP Coaching -metodit kehotietoisuutta edistävään lempeään harjoitteluun ilmajoogaliinassa. B.UP Coaching avaa ajatuksen virtaa ja B.UP Flow:n aikana annamme kehon rentoutua, tunteiden vapautua ja ajatuksen virrata vapaana kehon läpi.

Katja kuvailee B.UP Coaching & Flow:ta: “Kun antaa itselleen luvan asettua kuuntelemaan omaa kehoa, ja kun on jo tunneperäisesti avoin Coachingin ansiosta, on mahdollisuus päästä ihan erilaiseen psykofyysiseen kokemukseen. Harjoituksen jälkeen on totaalisen levollinen olo.”


Kehotietoituus

= kehon subjektiivinen kokeminen (esim. sydämen sykkeen aistiminen, lihasten toiminnan havaitseminen, asennon ja lämpötilan tunteminen)

Kehon tilojen havaitsemisesta ja kokemisesta käytetään nimitystä interoseptio. Kyseessä on kuudes aistimme, joka auttaa meitä ohjaamaan toimintaamme oikein. Lapsena hallitsemme tämän sisäisten viestien tulkinnan taidon ongelmitta, mutta etenkin kiireen, ärsyketulvan ja yltäkylläisyyden keskellä kehoyhteyden säilyttäminen on vaikeaa. Kehotietoisuuttaan voi kuitenkin onneksi palauttaa ja kehittää tehokkaasti.

Kehollistuneen olemisen kautta syntyy yhteys itseen ja omiin tarpeisiin. Opimme tunnistamaan millaisia tuntemuksia eri ajatukset ja tunteet synnyttävät kehossamme. Näihin lukeutuvat sydämen sykkeen, lihasjännityksen tai hengitysrytmin muutokset. Hyvän kehotietoisuuden kautta pystymme tekemään valintoja, jotka ovat kehollemme hyväksi. Voimme syödä ravitsevammin, liikkua kehollemme sopivalla tavalla ja muokata arkemme sellaiseksi, jossa on riittävästi aikaa levolle ja palautumiselle. Tunteiden torjumisella on sen sijaan monia haitallisia vaikutuksia hyvinvointiin. Kehon turruttaminen epämukavuudelta, pahalta ololta ja stressiltä aiheuttaa samalla miellyttävienkin tunteiden turtumista.

Meditoinnin ja tietoisuusharjoitusten kautta voimme ohjata ajatuksiamme ja siten säädellä tunteitamme sekä kehossamme vaikuttavia tuntemuksia. Kukapa ei haluaisi jäädä kellumaan onnistumisen tunteeseen? Tai menikö töissä jokin asia mönkään? Asia on tärkeää käsitellä loppuun, mutta sitten voimme antaa asian olla ja siirtyä ajatuksissammekin mukaviin asioihin, jäämättä vellomaan pahaan oloon.

Kun pysähdymme aistimaan sisäiset viestimme, voimme löytää vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

Mitkä tunteet ja tuntemukset ohjaavat tekojani?

Millaisia tekoja kehoni tarvitsee tänään voidakseen hyvin?

Miten kehoni viestii erilaisista tarpeista?

Onko minulla tarpeita, jotka eivät tule tyydytetyiksi, tai tunteita, joita en voi ilmaista?

Tarvitsenko jämäkkyyden harjoittelua tai rajoista kiinni pitämisen harjoittelua?

Osaanko hakeutua levon ja rauhoittumisen äärelle riittävästi?



Kehotietoisuuden harjoittelu


Kaikkein tärkeintä kehotietoisuuden harjoittelussa on läsnäolo. Konkreettisesti kehotietoisuutta voi opetella hengitysharjoituksin, kevyen kosketuksen ja rauhallisen liikkeen kautta. Kaikki keholliset harrastukset voivat auttaa kuulemaan ja ennakoimaan oman kehon signaaleja paremmin.

Harjoitellaan. Hakeudu rauhalliseen tilaan, jossa voit tehdä harjoituksen keskeytyksettä. Hengitysharjoitus aktivoi parasympaattista hermostoa ja kehittää kehotietoisuutta. Jos mahdollista, anna ystävän lukea harjoitus sinulle ääneen, jotta voit itse keskittyä harjoitukseen.

Ota hyvä asento istuen tai maaten ja sulje hetkeksi silmäsi. Hengitä muutaman kerran hitaasti nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ja jatka sitten rauhalliseen tahtiin nenän kautta hengittelyä. Anna kehon painua alustaa vasten. Huomaa mahdolliset lihaskireydet kehossa ja päästä uloshengitysten aikana jännittyneet lihakset rentoutumaan. Kiinnitä seuraavaksi huomio eri kehonosiin. Miltä jalkapohjissa tuntuu? Entä jaloissa? Lantion alueella? Millaisia tuntemuksia huomaat vatsassa ja selässä? Entä rintakehässä? Päässä? Hengitä luonnolliseen tahtiisi, käy kehosi läpi osa osalta ja pysähdy kuuntelemaan.

Hengitys on portti itsemme syvälliseen kuunteluun. Salli hengityksesi liikkua kehossasi ja vain kuuntele kehoasi. Jos jossakin kohtaa tuntuu vaikkapa puristusta, kohinaa, jännitystä tai painetta, anna kaiken vain olla ja keskitä hengityksesi tuohon kohtaan. Joskus kehollisen jännityksen syynä voi olla jokin padottu tunne. Anna tilaa tunteille nousta pintaan ja kuuntele viestejä tunteen takana. Keskity havainnoimaan, älä pyri korjaamaan mitään. Kaikki on hyvin. Muista hengittää.

TERVETULOA MATKALLE KOHTI MIELEN JA KEHON KOKONAISVALTAISTA HYVINVOINTIA

Tutustu ja varaa täältä

Saija Pelkonen
Ilmajoogaohjaaja, B.UP Coaching 💫

Huippujulkaisut

 KATSE ETEEN JA YLÖS  ❤️

B.UP -
OPEN YOUR FUTURE

B.UP tarjoaa sinulle ja yrityksellesi tuen jatkuvaan kehittymiseen.

Tutustu palveluihin

LISÄÄ TARINOITA.

Katja Koskimies

Eväitä johtamisen kehittämiseen: Ruka911

”Lähdimme avoimin mielin yhteistyöhön Katjan kanssa. Yhdessä asetimme selkeät tavoitteet joihin pääsimme. Olemme löytäneet konkreettisia kohteita toiminnan laadun kehittämiseksi sekä henkilöstön hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ruka911 Kiinteistöpalvelut

Lue lisää »